پیگیری تحقق مطالبات پرستاران درآستانه روز پرستار در گفتگو با رئیس خانه پرستار

خداحافظی با ۲۵هزار پرستار

جام‌جم آنلاین از بی‌توجهی مدیران نظام سلامت نسبت به  اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات‌ پرستاری گزارش می‌دهد

 تعرفه گذاری خدمات پرستاری در فراموشی

حدود 100هزار نفر از پرستاران کشور بیکار هستند، هرسال حدود 2000 پرستار از کشور مهاجرت می‌کنند و مراکز درمانی کشور از کمبود پرستار رنج می‌برند. آمار و روایت‌های تلخ در حوزه پرستاری کم نیست. با این وجود هنوز در مدیران نظام سلامت اراده‌ای برای حمایت از پرستاران دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد آنها‌  اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری  را نیز به فراموشی سپرده‌اند.
حدود 100هزار نفر از پرستاران کشور بیکار هستند، هرسال حدود 2000 پرستار از کشور مهاجرت می‌کنند و مراکز درمانی کشور از کمبود پرستار رنج می‌برند. آمار و روایت‌های تلخ در حوزه پرستاری کم نیست. با این وجود هنوز در مدیران نظام سلامت اراده‌ای برای حمایت از پرستاران دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد آنها‌  اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری  را نیز به فراموشی سپرده‌اند.
کد خبر: ۱۳۸۵۶۷۸

به گزارش جام جم آنلاین، بحث تعرفه  گذاری خدمات پرستاری به مرحله‌ای رسیده ‌ که پرستاران زیادی دیگر تمایل ندارند درباره ‌‌آن صحبت کنند، چراکه حدود 14 سال  از مطرح شدن این بحث از سوی مدیران و مسئولان می‌گذرد. به قول معروف بسیاری از مدیران از تعرفه گذاری خدمات پرستاری دستاورد سازی کرده‌اند. اما تاکنون این قانون از مقام شعار و حرف فراتر نرفته است.

 کم نیستند پرستارانی که می‌گویند برخی با مطرح شدن بحث تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تصور می‌کنند، حقوق آنها افزایش پیدا کرده ‌این درحالی است که حقوق پرستاران تغییری نکرده است.

حمیدرضا عزیزی، معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری نیز ‌ تایید می‌کند که تعرفه گذاری خدمات پرستاری هنوز شامل حال پرستاران نشده است و آنها از این محل ریالی دریافت نکرده‌اند.

این درحالی است که او از تاخیر در پرداخت کارانه‌های ناچیز پرستاران نیز خبر می‌دهد و می‌گوید‌: به طور میانگین دانشگاه‌های  علوم پزشکی در پرداخت کارانه پرستاران حدود هشت ما تاخیر دارند.

‌محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار کشور دراین باره به جام جم آنلاین می‌گوید: سال‌هاست که بحث تعرفه گذاری خدمات پرستاری مطرح است و با اینکه به قانون بدل شده است، اما وزارت بهداشت آن را اجرا نمی‌کند.‌

اعتبار نیست؟

 تعرفه گذاری خدمات پرستاری در فراموشی

برخی ادعا می‌کنند دلیل اجرا نشدن تعرفه گذاری خدمات پرستاری نبود اعتبار است؟ اما اخبار رسیده از وزارت بهداشت و درمان خلاف این ادعا را ثابت می‌کند و به نوعی می‌توان گفت ‌اراده‌ای برای حمایت از پرستاران در نظام سلامت وجود ندارد.

برای نمونه شمس‌الدین شمسی، رئیس شورای عالی نظام پرستاری‌ با انتقاد از اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تاکید می‌کند: افرادی‌ که خود را فراتر از قانون می دانند، مانع اجرای قانون  تعرفه گذاری خدمات پرستاری می‌شوند‌.

دبیرکل خانه پرستار کشور نیز در این باره به جام جم آنلاین ‌می‌گوید: برخی ادعا می‌کنند محدودیت‌هایی برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری وجود دارد، اگر چنین مساله‌‌ای درست است.‌چرا بتازگی برای گروهی خاص سقف کارانه حدود 70 میلیون تومان اضافه شده است؟

او ادامه می‌دهد: حدود یک ماه پیش سقف کارانه  پزشکان هیات علمی از 60 میلیون به 120 میلیون تومان افزایش یافت. البته این سقف در مناطق برخوردار با توجه به شرایط تا 20درصد نیز قابل افزایش است و در مناطق محروم مانند سیستان و بلوچستان نیز سقفی برای پرداخت کارانه به پزشکان هیات علمی وجود ندارد.

‌ شریفی مقدم عنوان می‌کند: به این ترتیب ‌ یک پزشک هیات علمی می تواند حدود 700 میلیون تومان کارانه بگیرد، این درحالی است که پرستاری که در مناطق کم برخوردار فعالیت می‌کند، زیر یک میلیون تومان کارانه می‌گیرد.

به گفته دبیرکل خانه پرستار کشور آمار پزشکان هیات علمی کم نیست و تعدادشان حدود 20هزار نفر برآورد می‌شود.‌

او با اشاره به اینکه در هیچ کشوری در دنیا شاهد اجرای چنین مدل پرداختی در نظام سلامت نیستم، تاکید می‌کند: این اختلاف پرداخت در دنیا حدود سه برابر است. اما در کشورما بیش از 100 برابر شده ‌به همین دلیل می‌توان گفت هیچ منطقی برای پرداخت کارانه‌ها در کشور وجود ندارد.

آن طور دبیرکل خانه پرستار توضیح می‌دهد این اختلاف پرداخت ‌در عربستان 1.5، ‌ در امارات 1.2، در امریکا 1.8‌  و در انگلستان ‌2.2 برابر است. ‌

این درحالی است که کاشناسان حوزه پرستاری معتقدند در پروسه درمان که فعالیتی تیمی است، پرستاران بیشترین وظیفه را به عهده دارند‌.

قانونی که خاک می‌خورد

 تعرفه گذاری خدمات پرستاری در فراموشی

کم نیستند کارشناسانی که معتقدند فعالیت مافیای پزشکی در نظام سلامت شرایطی ایجاد کرده است تا پرستاران به حق خود نرسند.‌

‌دبیرکل خانه پرستار کشورنیز با تایید این مساله عنوان می‌کند: دی ماه سال گذشته قرار بود کاریکاتوری از تعرفه  گذاری خدمات پرستاری اجرا شود. اما از اجرای این طرح سمبل شده نیز خبری نیست.

‌به گفته او ابتدا قرار بود دی‌ماه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرایی شود. اما پس مدتی اجرای آن را به فروردین گذشته موکول کردند. بعد از مدتی نیز گفتند این قانون شهریور ماه اجرا خواهد شد.اما اکنون که آبان نیز به اواسط خود نزدیک شده خبری از اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیست.

مشکلات پرستاران به اجرا نشدن تعرفه  گذاری خدمات آنها محدود نمی‌شود، چراکه تغییر وضعیت بسیاری از آنها نیز به فراموشی سپرده شده و آمار بیکاری و مهاجرت نیز در بین پرستاران رو به افزایش است.

‌ شریفی مقدم دراین باره عنوان می‌کند: در بحث تغییر وضعیت و اجرای طرح ساماندهی نیز شاهد هیچ اقدامی‌ نبوده ایم. این درحالی است که جمعیت پرستاران بیکار کشور حدود ‌100هزار نفر ‌برآورد می‌شود.

آن طور که معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری نیز درباره آمار مهاجرت پرستاران می‌گوید به شکل میانگین هر ماه حدود 200پرستار از کشور مهاجرت می‌کنند.

‌این درحالی است که ‌مراکز درمانی کشور با کمبود پرستار رو به رو هستند و نسبت پرستار به تخت که حدود 2.5 پرستار است در مراکز درمانی تهران نیز رعایت نمی‌شود و کمتر از یک پرستار برای هر تخت بیمارستانی مشغول به کار است.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها